Sta ik op het randje?…

Posted by on apr 2, 2019

…Vraagt een klant me wel eens. En met het randje bedoelt hij/ zij dan het randje van de overspannenheid of burn-out.

Ze komen bij mij met een andere coachvraag, maar hebben dan al een tijdje bepaalde ‘verschijnselen’. Verschijnselen als

  • slecht slapen
  • piekeren
  • kort lontje
  • huilen om niets
  • pijn in de nek
  • snel hoofdpijn
  • slechte concentratie
  • innerlijke onrust
  • een opgejaagd gevoel

Dan krijgt een 3e gesprek bijvoorbeeld ineens een andere wending door die vraag “Sta ik op het randje?”

De laatste twee jaar kwam dat vaker voor, dus ik besloot me erin te verdiepen. Ik wilde een (mogelijke) burn-out eerder kunnen herkennen bij een cliënt, zodat ik handvatten zou kunnen geven om mijn cliënt voor een burn-out te kunnen behoeden, dan wel hem op tijd naar een huisarts te kunnen sturen. Middels een goed boek ‘Gek op stress maar niet altijd.’ (Van Suzan Kuijsten & Carolien Hamming) kwam ik bij het CSR Centrum terecht. Hun kijk op stresspreventie- en interventie sprak me aan: Herstel van een burn-out, eerst fysiek, dan mentaal. Inmiddels heb ik hun 4-daagse cursus met succes afgerond.

Herken jij ‘de verschijnselen’? Of ken je iemand die ze heeft? Aarzel dan geen moment en doe er iets aan. Ga niet door tot het randje. Want, wie kent dat niet: we gaan vaak toch nog door. Nog even…want het is bijna vakantie, het project is bijna af, of straks wordt het rustiger. Maar dat is vaak niet zo. Want na dat project komt er een volgende, wordt je collega ziek en moet je zaken van hem overnemen, of is er wel iets anders waardoor we moeten blijven rennen.

Onder hoogspanning werken is voor een tijdje prima. Ons lichaam is fantastisch en ondersteunt ons hierin. Het lichaam maakt extra cortisol en adrenaline aan om ons in staat te stellen al die drukte het hoofd te bieden en die extra inspanning te kunnen leveren. Daar is niets mis mee, mits je na de grote klus, stress dag, of bovengemiddelde prestatie rust neemt. Want als je rust neemt, laadt je lichaam weer op, maakt het weer andere hormonen aan zoals het feelgood hormoon endorfine, zodat ons lichaam weer in balans komt. Wil je hier meer over weten? Kijk dan eens naar het volgende filmpje van het CSR Centrum op Youtube: https://youtu.be/neD7DevsMnM

Wil jij weten of je ‘op het spreekwoordelijke randje’ staat? Neem dan contact met me op. Ik heb via het CSR Centrum toegang tot een vragenlijst die betrouwbaar meet of en in welke mate er sprake is van stress gerelateerde problematiek. Immers, een dooddoener misschien, maar voorkomen is beter dan genezen…

Voor nu nodig ik je uit om eens wat vaker ‘op te slomen’. Oftewel na bijvoorbeeld 2 uur hard en geconcentreerd werken even de benen strekken, of na een spannend gesprek, even te lummelen. Dan laadt de batterij letterlijk weer op.

Met vriendelijke groet,

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.